De aangemaakt incassobestanden kunt u downloaden en via uw bankpakket verder verwerken.
Open het gewenste fonds en actiejaar
Selecteer in het menu Deelnemers > Betaalverzoeken
Met de knop Download kunt u de brieven of het incassobestand downloaden.
Open het incassobestand niet zelf in een spreadsheet ofzo!
Het is mogelijk om een gegenereerd incassobestand klaar te zetten voor automatische ophalen en verwerken door SKG.
Voorwaarde is dat:
Als bij de verwerking een probleem is opgetreden (incassobestand afgekeurd) dan toont LRP de foutmelding van SKG.
Bijvoorbeeld: Kon incasso [incassonaam] niet inlezen, omdat:
Als het incassobestand is afgekeurd, dan kan LRP u ook nog een e-mail met foutmelding sturen naar uw portaal gebruikersnaam, u hoeft dan niet in te loggen in LRP.
Als de bijdragenadministrateur inlogt in LRP dan toont LRP op het dashboard in een tegel de afkeur van een incassobestand door SKG.
Bij het aanleveren van de bestanden voor de Europese incasso gelden officiële tijdlijnen: 2 werkdagen vóór de gewenste uitvoerdatum.
Aanlevertijden en verwerkingstijden
De standaard SEPA incasso kent de volgende tijdlijnen:
datum settlement | actie |
---|---|
- 14 werkdagen | incassant informeert de geïncasseerde |
- 2 werkdagen | aanlevering door de incassant van incasso opdrachten |
- 1 werkdagen | laatste annuleringsmogelijkheid |
- 0 werkdagen | bij- en afschrijving van de incasso-opdracht bij de incassant en geïncasseerde |
+ 5 (+2) werkdagen | laatste storneringsmogelijkheid voor de bank van de geïncasseerde |
+ 56 (+2) dagen | laatste storneringsmogelijkheid voor de geïncasseerde |
+ 13 maanden | laatste betwistingsmogelijkheid voor de geïncasseerde (melding ongeldige incasso) |
+ 36 maanden | machtigingen die 36 maanden niet zijn gebruikt worden ongeldig |
De aangemaakt e-mails moet u nog verzenden vanuit LRP.
Open het gewenste fonds en actiejaar
Selecteer in het menu Deelnemers > Betaalverzoeken
Klik in de lijst met betaalverzoeken op een gegenereerde betaalverzoek met (onder andere) gegenereerde e-mails.
Onder dit overzicht met betaalverzoeken staat onder tabblad Uitval de eventuele uitval (ook relevant voor geblokkeerde e-mails) en onder tabblad E-mails de e-mails die LRP heeft aangemaakt voor de geselecteerde maandregel
Deze e-mails zijn nog niet verzonden!
Maak uw keuze uit het verzenden van Alle e-mails of een geselecteerde e-mail.
Met knop Inzien kunt u van e-mails die nog niet verzonden zijn de kenmerken, inclusief de link naar SKG-collect, bekijken.
Met knop Inzien kunt u van e-mails die al verzonden zijn de inhoud bekijken, corrigeren (knop 'Bewerken en opnieuw verzenden'), en de e-mail opnieuw verzenden.
Verander zo min mogelijk aan de automatisch gegenereerde tekst van het bericht:
• plak geen tekst met opmaak (bvb. vanuit Word, Excel of Outlook) in de e-mail
• verander nooit een eventuele link voor het doen van een betaling via iDEAL)
In dit overzicht staan personen met e-mailadressen waarvan het e-mailadres is geblokkeerd.
Een e-mailadres wordt geblokkeerd op het moment dat LRP / de mailserver van LRP een e-mail eerder niet heeft kunnen afleveren. Met behulp van de knop Blokkering tonen kunt u zien waarom de e-mail niet is afgeleverd (meestal omdat de mailbox van de ontvanger niet bestaat, of omdat de mailbox van de ontvanger vol is, of anderszinds niet beschikbaar is).
Om te voorkomen dat LRP bij een volgend betaalverzoek nogmaals een e-mail stuurt naar dit e-mailadres dat niet bestaat of anderszins niet beschikbaar is (en daardoor het risico loopt als spammer te worden aangemerkt) , plaatst LRP dit e-mailadres op een lijst met geblokkeerde e-mailadressen, en zal LRP niet meer een e-mail naar dit adres sturen.
Onderneem actie als u e-mailadressen heeft staan onder het tabblad Geblokkeerd!
In dit overzicht staan alle niet verzonden / mislukte e-mails (Uitval en geblokkeerd).
U kunt kiezen om de hier vermelde e-mails in te zien, alsnog te verzenden.
Onderneem actie als u e-mailadressen heeft staan onder het tabblad Geblokkeerd!
Als u deze e-mail(s) niet kunt/wilt herstellen dan kunt u deze e-mails annuleren met behulp van de knop Geselecteerde e-mail annuleren. De e-mail kan na annuleren niet meer worden verzonden. U wordt niet meer herinnerd aan deze niet-verzonden e-mail.
U kunt voor de betrokkene nu opnieuw een e-mail aanmaken.
In dit overzicht staan alle door u geannuleerde e-mails.
Geannuleerde e-mails kunt u niet meer verzenden. U wordt niet meer herinnerd aan deze niet-verzonden e-mails.
Na annuleren kunt voor de betrokkene nu opnieuw een (nieuwe) e-mail aanmaken.
Het kan zijn dat e-mails wel succesvol zijn verzonden maar niet zijn aangekomen op het ingevulde (geldige) e-mailadres. Dit kan zijn omdat de e-mail:
De melding dat een e-mail die vanuit LRP is verzonden naar zo'n adres niet is aangekomen wordt (door de mailserver van de ontvangende partij) als 'niet bestelbaar' teruggemeld naar het e-mailadres dat bij de inrichting van het actiejaar is ingevuld in het veld
Afzender e-mailadres
.
Als de bijdragenadministrateur toegang heeft tot de e-mails die op dit adres binnenkomen dan kan deze hierop actie ondernemen: het verkeerde e-mailadres corrigeren en de betreffende e-mail direct opnieuw verzenden.
In het overzicht Niet verzonden / mislukte e-mails staan de e-mails die door LRP zelf zijn afgekeurd vanwege een foutief e-mailadres ('van' en 'naar') of vanwege een opgetreden fout bij het verzenden.
De e-mails die hier staan kunt u niet vanuit dit overzicht corrigeren en opnieuw verzenden. U dient de fout te corrigeren en de e-mail(s) opnieuw te genereren en te verzenden.
In het overzicht Geblokkeerd staan de e-mails die door de mailserver zijn geblokkeerd.
Onder tabblad Geblokkeerd staan de e-mails die door de ontvanger (dwz. ontvangende mailserver) zijn geblokkeerd.
Dit kan zijn omdat het betreffende e-mailadres niet bestaat, of omdat de mailserver van de ontvanger de e-mail heeft geweigerd.
De precieze reden kunt u met behulp van de knop Blokkering tonen achterhalen.
LRP/SendGrid verzendt geen e-mails aan e-mailadressen die in het overzicht Geblokkeerd staan vermeld!
De informatie in dit overzicht wordt elke nacht bijgewerkt en is daardoor direct na het verzenden nog niet actueel.
De aangemaakt brieven kunt u nu downloaden en afdrukken.
Open het gewenste fonds en actiejaar
Selecteer in het menu Deelnemers > Betaalverzoeken
Met de knop Download kunt u de brieven of het incassobestand downloaden.