Storneringen zijn correcties op boekingen van ontvangsten.
Het kan hierbij gaan om storneringen van:
handmatig verkeerd toegekende ontvangsten
door LRP verkeerd toegekende ontvangsten
ontvangsten ontstaan uit de verwerking van automatische incassos*
* Sinds de invoer van SEPA worden automatische incasso's in eerste instantie altijd uitgevoerd, hierbij kan 'afkeur' optreden (rekening gesloten, rekeninghouder overleden, machtiging geannuleerd of geen machtiging; weigering van de incasso op verzoek van de betaler en verschillende vormen van terugboekingen).
Van deze mislukte betalingen, terugboekingen of wijzigingen in machtigingen komt een melding terug van de bank. Deze 'afkeur' wordt door LRP verwerkt bij het verwerken van de elektronische afschriften, zie digitaal dagafschrift inlezen.
Open menu Bijdragenadministratie > Ontvangsten & storneringen
Ontvangsten & storneringen - boekstukken
Selecteer tabblad Actuele boekstukken of Alle boekstukken
Onder tabblad Actuele boekstukken staan de boekstukken van laatste twee maanden waarop u 'recht' heeft. Dit wil zeggen:
van de laatste twee maanden;
boekstukken van uzelf, of
boekstukken die (in dit scherm) zijn gekoppeld aan IBANs die zijn gekoppeld aanfondsen waar u als bijdragenadministrateur toegang toe heeft (omdat u voor deze fondsen bent geautoriseerd [2]).
Selecteer de ontvangst die u wilt storneren en klik op de knop Storneren
Stornering boeken
Na het opslaan doet LRP het volgende:
slaat de stornering op (als de ontvangst al niet eerder gestorneerd is) in een boekstuk (type 'handmatig') met boekdatum van vandaag.
Als er al een boekstuk met de datum van vandaag bestaat dan wordt de stornering daaraan toegevoegd, anders maakt LRP een nieuw boekstuk aan.
de ontvangst wordt gemarkeerd als "gestorneerd"
Handmatig storneren
Storneren gaat eenvoudiger en sneller via de methode ontvangst direct storneren
Klik op Nieuw, kies type Handmatig voor het verwerken van het dagafschrift en klik op Volgende.
Boekstuk
Vul het boekstuknummer en de datum
Klik in het scherm Boekstuk (type handmatig) op het tabblad Storneringen en klik op Nieuw.
Selecteer de betaling om te corrigeren aan de hand van: