Instructie-video inloggen in LRP via het Portaal van de Protestantse Kerk in Nederland
Open in het portaal menu Account > Mijn gegevens
Klik op Wachtwoord wijzigen, en voer éérst uw huidige wachtwoord in. Daarna toont het portaal:
Vul een nieuw wachtwoord (2 maal) in, denk daarbij aan de vereisten van een nieuw wachtwoord.
Het is aan te raden om een wachtwoordmanager te gebruiken voor het onthouden van uw complexe wachtwoorden
Instructie-video wijzigen gebruikersnaam / e-mail van uw portaal-account
Normaal gesproken is er geen aanleiding om uw 2FA te wijzigen.
Hier
kunt u lezen hoe u een verloren 2FA kunt herstellen / resetten
Open in het portaal menu Account > Mijn gegevens
Klik op 2FA wijzigen
Scan de QR-code met een authenticatie-app op uw smartphone of tablet.
Mogelijk verschijnt een melding op uw smartphone dat er al een account bestaat voor dit e-mailadres. Kies dan voor vervangen.
De authenticatie-app op uw smartphone toont nu voor uw aangepaste portaal-account een code (6 cijfers); vul die code in, in het scherm hierboven bij het veld Code, en klik op de knop Verifieer code
Uw 2FA is succesvol aangepast.
Uw gebruikersnaam van het portaal staat meestal vermeld in de 2FA-app waar u ook de code om in te loggen vandaan haalt.
Als u de regel in de 2FA-app handmatig heeft aangepast (veiligheid), dan kunt u uw gebruikersnaam voor het portaal ook opvragen bij de lokaal beheerder van uw gemeente.
Als u uw wachtwoord van het portaal bent vergeten kunt een nieuw wachtwoord aanvragen door te klikken op Wachtwoord vergeten?
U ontvangt dan een e-mail met daarin een link om uw wachtwoord te wijzigen. (controleer ook uw spambox)
De link in deze e-mail is 30 minuten geldig.
Na aanschaf van een nieuwe smartphone moet u de bestaande 2FA-accounts in uw authenticatie-app van uw oude smartphone overzetten naar uw nieuwe smartphone.
Er is geen algemeen geldige procedure te geven hoe u dit moet doen, dit verschilt per smartphone en per app. Hieronder enkele algemene procedures:
Als u niet meer over uw oude smartphone beschikt, of op uw oude smartphone al de authenticatie-app heeft verwijderd, dan kunt u de 2FA-code van het portaal resetten
Als u, na het inloggen met naam en wachtwoord, in het volgende scherm:
Klik dan op 2FA herstellen?
De volgende informatie wordt getoond
Vraag aan de lokaal beheerder van uw gemeente om 2FA te resetten bij uw LRP gebruikers-account.
Daarna moet u opnieuw inloggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord (zie hierboven), en vervolgens opnieuw met uw authenticatie-app de getoonde 2FA QR-code scannen.