De hierna beschreven procedure voor de gemeente geldt ook voor de wijkgemeente.
In het overzicht van IBAN nummers staan alle IBAN's die bij de gemeente in gebruik zijn. U kunt IBAN's toegevoegen, bewerken of verwijderen.
Het wijzigen van een IBAN nummer kan gevolgen hebben voor de bijdragenadministratie van de hele gemeente!
De volgende beperkingen gelden voor de registratie van IBAN's in LRP:
Bij het genereren van een acceptgiro testbestand dienen de tenaamstelling en de plaats te zijn ingevuld.
Vul in het veld incassant-ID een geldige incassant-ID van uw (wijk)gemeente in. Deze ontvangt u van uw bank bij het afsluiten van een Europees Incassocontract. Elke rechtspersoon krijgt één incassant-ID.
Neem voor het verkrijgen van een incassant-ID - als (wijk)gemeente - contact op de Dienstenorganisatie.
In overleg met de gemeente kan worden vastgelegd (DO mag betalingsverantwoording inlezen) of, naast uzelf, ook de dienstenorganisatie voor deze rekening bankbestanden mag inlezen/verwerken.
In dat geval verschijnt bij het inlezen van bankbestanden door uzelf de waarschuwing: 'De dienstenorganisatie mag voor bankrekening xxxxxxxxx ook betalingsverantwoording inlezen. Controleer s.v.p. dat de gegevens in dit bestand nog niet eerder zijn ingelezen.'
Als de Dienstenorganisatie (DO) in uw opdracht gebruik maakt van deze IBAN dan zet zij bij deze IBAN DO gebruik bankrekening op Ja. (U kunt dit zien in het overzicht IBAN's).
In beide bevallen betreft het betaalde dienstverlening.
Per IBAN kunt u één of meerdere betaalwijzen (contracten) vastleggen. (Alleen) de betaalwijze(n) die u bij de IBAN invult zijn later beschikbaar in het fonds waar deze IBAN gebruikt wordt (en in welke volgorde deze betaalwijzen moeten worden geprioriteerd.)
Als een betaalwijze niet is vastgelegd bij de IBAN, dan kan de bijdragenadministrateur deze niet selecteren in het fonds dat van deze IBAN gebruik maakt!
Deze (niet opgevoerde) betaalwijze wordt dan ook niet als mogelijke betaalwijze afgedrukt op de toezeggingsbrief voor het fonds waar deze IBAN aan is gekoppeld.
Klik in het veld Type en selecteer de gewenste betaalmethode (Acceptgiro, Automatische incasso, Overig en SKG/iDeal)
Zonder een contract kan een gemeente geen acceptgiro’s aan de bank aanbieden.
Zie ook bij Acceptgiro contracten
Bij de keuze Automatische incasso: Beheer door DO kunt u zelf geen incassobestanden genereren.
Als de IBAN door de DO wordt gebruikt (DO gebruik IBAN) dan is het in te stellen dat de de gemeente zelf in eigen beheer de automatische incasso's uitvoert.
LRP ondersteunt twee typen acceptgiro-contracten: A/S-contract en C-contract.
De verschillen tussen contracten zitten in de afspraken met de incassant welke gegevens in de coderegel mogen worden afgedrukt. Dit gaat van niets mogen printen tot het mogen printen van alle betalingsgegevens in de 'coderegel'.
Met een A/S-contract kunt u acceptgiro’s alleen laten afdrukken door een zogenaamd servicebureau. De Dienstenorganisatie te Utrecht is zo’n servicebureau.
Afdrukken
Bij het afdrukken van acceptgiro’s (door uzelf of door een drukker) moet de informatie (bedrag, IBAN, optisch leesbare regel, etc.) op de voorgeschreven plaats op de acceptgiro worden afgedrukt. Door middel van de functie Download acceptgiro testbestand (in het menu Beheer) kan voor een geselecteerde rekening een reeks dummy-acceptgiro’s worden afgedrukt om vervolgens ter controle of om te kalibreren op de bedoelde printer af te drukken.
Standaard staat de informatie op de juiste plaats in de pdf.
Mocht de informatie op uw specifieke printer niet op de juiste plaats op de acceptgiro worden afgedrukt dan kunnen de marges in de pdf door middel van menu Beheer, Printerinstellingen zo worden aangepast dat de informatie op uw printer wel op de juiste plaats wordt afgedrukt.